Swipe to the right

Mental Stimulering - del 2

Mental Stimulering - del 2

I sidste nummer beskrev jeg, hvorfor hunden har brug for mental aktivering, at det handler om hundens oprindelse, at den har behov for dagligt at bevæge sig over store områder og få mulighed for at arbejde med opgaver, som ligner rovdyrets, samt at bruge næsen og løse problemer.

Samarbejde er naturligt
Det er fascinerende og kan være en måde at lære at forstå sin hund og dens behov, når man ser på ulvens hverdag, på hvad den gør og ikke gør. Man kan klart konstatere, at ulvenes livsbetingelser er hårde under den største del af året, hvor de er nødt til at spare på energien for at kunne finde føde. Hele flokken hviler for at kunne være vågne samtidig og kunne gå på jagt sammen. De er flokdyr og utrolig dygtige som jægere, når de samarbejder. Det er derfor en hund hviler indendørs, når vi mennesker er passive, og det er derfor, det er så vellykket, når man vil lave noget sammen med sin hund. Hunde er født til at samarbejde mod et fælles mål. Nogle må bare overbevises om, at målet er umagen værd. Men det er menneskets opgave at motivere hunden. Med nogle går det nemt, det er nok at længes efter noget spiseligt.


Vild leg stresser
Vilde rovdyr kan ikke spilde energi på at lege. De må satse alt, de har, for at finde føde og overleve. Derfor kan en tam hund heller ikke lege vildt og længe hver dag. At jagte hinanden eller brydes, indebærer, at stress-systemet går i gang, og det kan føre til problemer, hvis det bliver overdrevet. En stresset hund er rastløs og urolig, når intet sker, og når der sker noget, som engagerer den, overdriver den sine følelser. I stedet for at blive lidt vred, bliver den rasende. I stedet for at blive lidt bange, bliver den dødsensangst. I stedet for at blive lidt glad, når den møder en, den kan lide, hilser den "i timer" på vedkommende. Denne overdrevne adfærd findes også hos en understimuleret hund, som ikke får tilstrækkelig med arbejdsopgaver. Forskellen er bare, at den understimulerede hund hviler, når der ikke sker noget, imens den overstimulerede/stressede hund bliver urolig og ikke kan slappe af.
En slags leg, som hunden derimod kan gøre lige så meget, den vil, er den, som indebærer tankeaktivitet. Hvis hunden er koncentreret og rolig, når den gør det, den gør, er det som oftest en nyttig aktivitet.

Gåture trætter ikke
En almindelig misforståelse er, at det skulle være den fysiske motion, hunden har mest behov for. Mange tror, at de løser alle problemer ved at begynde at gå mere ud med hunden. Hvis man slet ikke har givet den gåture før, vil det sikkert give en god effekt, fordi hunden, som tidligere nævnt, har behov for at bevæge sig ordentligt hver dag. Men problemet med de fleste gåture er, at de for det meste ikke udfordrer eller stiller arbejdsopgaver til hunden. Det er mest musklerne, som får træning, og desuden får hunden sit sociale behov tilfredsstillet via lugte og hundemøder.
Men for megen fysisk motion kan også give problemer! Jo stærkere hunden bliver, jo mere krævende bliver den! Der skal være en form for balance mellem hundens fysiske og mentale motion. Hvis man øger det fysiske, vil hunden kræve mere af det mentale, ellers kan den blive intensiv og vanskelig i sin adfærd.

Aktiveringsrubrikker
Når man leder efter mulige arbejdsopgaver i "hundevejledningen" altså i ulvens hverdag, så finder man tre overskrifter: - Kropskontrol, som behøves for at kunne komme frem i terrænet; - Næsearbejde, for at finde byttedyret; - Problemløsning, for at overliste det. Ud over det plejer vi at kalde en fjerde gruppe af øvelser ”Indlæring for sjov og til nytte”. Der udnytter vi hundens samarbejdsevne og lyst til at være aktiv og lave ting, som morer eller hjælper os.
Det gode ved mental aktivering er, at man kan vælge helt efter ens egen smag. Hvad man laver inden for ovenstående område er op til den enkelte, hvad der morer en selv, og hvad der passer til ens hund, er en personlig sag. Hovedsagen er, at man husker at beskæftige hunden med disse værdifulde aktiviteter.

Mere anstrengelse, bedre aktivering
Jo mere hunden anstrenger sig, jo mere nyttigt er det. Så hvis man vælger en øvelse, som tager lang tid at lære ind, så er det rigtig godt. Når hunden har fundet ud af, hvordan den skal gøre, tager det ofte kun nogle sekunder at udføre det, og det kræver ikke megen energi. Hunden vil have mange udfordringer og så krævende øvelser, som den kan klare. Det er selvfølgelig en balancegang at finde et passende niveau på sværhedsgraden. Hvis man gør det for svært, giver hunden op, og hvis man gør det for nemt, bliver det for lidt arbejde.

Kropskontrol
Der findes flere områder med øvelser, som hører ind under kropskontrol. Dels agility, den sport, hvor hunden under en fastsat tid skal forcere et antal forhindringer. Det indebærer naturligvis en stor portion kropskontrol, når hunden skal springe, gå på balanceforhindringer, gennem tunneller eller slalompinde. De fleste hunde vokser mentalt af at træne agility. 
Dels de øvelser, hvor hunden arbejder med sin egen krop, går siksak mellem dine ben, står på bagbenene og vinker, ruller rundt på jorden og så videre. 
Dels balancearbejdet at gå i vanskeligt terræn og klatre på stene, stubbe og fældede træer. Man kan nemt motivere hunden til det ved at holde en godbid eller noget legetøj, så den vil klatre op. De fleste hunde synes det er sjovt at klatre, og nogle kan endda udnytte det på gåture, hvor de spontant kan springe op på et eller andet. "Se, hvad jeg kan! Må jeg godt få noget nu?" synes hundens øjne at sige. Ved at belønne sådanne initiativer af og til forstærker du kontakten med hunden og den bliver mindre interesseret i at tage forbudte initiativer, såsom at jagte eller løbe hen til nogen, man møder.

Næsearbejde
Den klassiske arbejdsopgave - at spore - må aldrig glemmes. Den er så naturlig og derfor så tilfredsstillende for alle hunde. Man behøver ingen assistent efter de indledende øvelser. Man kan selv lægge et spor og efter tilpas lang tid få hunden til at følge sporet. Ved at udnytte venner eller familiemedlemmer kan man i stedet træne søg, hvor hunden ikke følger et spor på jorden, men leder efter en fært i luften. Personerne har gemt sig og hunden skal finde dem og markere.

Med hensyn til genstande, findes der to naturlige grupper at søge efter. Dels ting, som automatisk motiverer hunden, for eksempel godbidder og legetøj. Dem kan man selvfølgelig gemme både inde og ude. Indendørs på møblerne, "fugl, fisk og mellem", så langt som hunden kan nå og har tilladelse til at være. Man kan placere ting på tværstykker under stole, på kommodeskuffer, som er lidt trukket ud, på lave hylder og så videre. Udendørs behøver man ikke nøjes med at gemme ting på jorden, man kan også udnytte træer, lægge godbidder på lave grene, i huller på træstammer, og lignende.

En anden variant af søgearbejde er, når man udnytter hundens lugtesans for at lære den noget, som man selv meget gerne vil finde. Såsom for eksempel nøgler, penge eller kantareller. Det handler om at gemme genstanden sammen med en godbid nogle gange. Hunden associerer de to ting med hinanden og fortsætter at søge efter "den halve duft", når godbidden ikke er der. Selvfølgelig er man med og belønner med godbid fra hånden i samme øjeblik, hunden finder det, den skal. Næste trin er, at den enten skal løfte det op eller markere det, så du ser, at den har fundet det. Svampen skal helst blive på jorden, en raslende nøglebundt kan være ubehagelig at løfte op, synes mange hunde. Man kan vælge en markering, hvor hunden sætter sig, hvilket er skånsomt for svampen, eller en kradsmarkering, som bevirker at nøglerne rasler, eller at hunden gør, hvis man vil have et stærkere signal om at målet er nået. 

Problemløsningsopgaver
Her handler det om at motivere hunden, så den selv kan løse et problem. Det kan være en hverdagssituation, som at den er havnet på forkert side af en lygtepæl og har snor på. Den skal selv finde ud af, hvordan den kan komme fri af stolpen. Det kan være noget legetøj eller en godbid, som vi gemmer, så hunden kan se den, men ikke nå den. For eksempel under en plastbøtte, som den først skal vælte for at kunne tage belønningen. Eller under gulvtæppet, som den må skubbe eller grave i, for at få det til side og finde det attraktive. Eller en papæske, som alligevel skal smides væk. Man lukker æsken med tape og lader hunden bide den i stykker for at få godbidden ud. I dag kan man også købe aktiveringslegetøj, hvor hunden skal løse problemet med at få fat i godbidden ved at ryste, skubbe, løfte, skyde til side, eller på anden måde flytte det, der gemmer godbidden.

Indlæring for sjov
Forskellige mennesker har forskellig humor. Her gælder det om at finde noget, man selv synes er morsomt at sige til hunden og derefter lære den en bevægelse, som kan passe som svar på det.Det kan være, at man lærer hunden at nikke, og derefter spørger man den, om den er sulten. Man kan sige "se til højre" og vente på, at hunden vrider hovedet netop til højre, hvorefter man belønner det. Der findes faktisk en hel del typer adfærd, som man kan sætte navn på. At hunden slikker sig om munden kan belønnes, og måske kan signalet for det være "vask dig!". Hunden kan lære at give dig et kys på munden eller på øret. Det sidst nævnte kan se ud, som om hunden visker en hemmelighed, så jeg plejer at sige "kan du hviske?". Hunden kan lære at lægge sig på siden, og for at gøre det morsomt, må man finde ud af noget specielt at sige. Mit projekt lige nu er at lære min hund "det var uhyggeligt", og så håber jeg at kunne træne hunden til at blive liggende så afslappet, at hun ser ud, som om hun er besvimet.
De fleste af disse bevægelser kan hunden selv finde ud af, hvis man bare sidder stille og venter. Men andre er man nødt til at vise med en håndbevægelse med godbid. Glem ikke, at det er tiden det tager at lære ind, som er det værdifulde, og som giver den mentale stimulering. Når hunden kan en øvelse, er der ikke så megen aktivering i at udføre den.

Indlæring til nytte
Under denne rubrik er det også forskelligt, hvad der passer at lære hunden. En hund, som kan lide at bære ting, kan få en masse opgaver, alt fra at rydde op til at hente ting. Hverdagslydighed, at kunne blive, sidde, ligge, vente på sin tur, gå pænt forbi nogen, man møder, er naturligvis ting, man kan sige er til nytte. Alle hunde kan også have brug for at lære at ryste vand af sig. Så kan man selv bestemme, hvor hunden skal ryste sig. For eksempel når man har badet hunden og vil, at den skal ryste sig, inden man åbner badeværelsesdøren ud til hjemmet. En anden ting, som de fleste har brug for, er at lære hunden et signal til, at den skal skifte side bagved føreren, når den går i snor. For hvis den pludselig havner på den anden side af føreren, så denne får snoren på bagsiden af sine ben, er det ikke så nemt, hvis føreren har hænderne fulde og ikke kan tage snoren i den anden hånd. Når man først finder ud af, hvordan man kan lære hunden ting og sager, er det nemt at i sin egen hverdag opdage ting, som kan være til nytte og som man kan lære hunden at udføre.

Afslutning
Kærlighed er, at man opfylder den elskedes behov og ønsker. Giver man hunden en stund med hyggeligt samvær, hvor den må anstrenge sig lidt, vil den få det rigtig godt, både på kort og på lang sigt. Mental stimulering til hunden giver simpelthen både hund og menneske en masse fordele. 

Andre artikler i kategorien Hund

Hvilket hundefoder er bedst?

Uanset om du er på udkig efter foder til din nye første hund, eller bare leder efter forbedring til din gamle bedste ven, så kan hundefoder udvalget være en jungle af finde rundt i. I bund og grund, vil man jo bare gerne give sin hund det b...

Jagthunden

En af de vigtigste ting at tage højde for, når hunden skal med på jagt er selve træningen op til jagten.

Velkommen til OLIVERS

Hos OLIVERS kan du selv vælge, om du ønsker at købe dine varer som medlem af ClubOlivers eller ej.

Beslutter du dig for at købe som medlem, så er første måned helt gratis. Prisen er herefter kun 79 kr./md, og kan opsiges uden problemer, hvis du ønsker det.

Som medlem af ClubOlivers får du altid 25% rabat på foder samt høje rabatter på godbidder og tilbehør

Velkommen til OLIVERS